RSS
Post Icon

Makanan dan Kucing~~!


Assalamualaikum.. 
  Untuk entry kali ni meh aku cite pasal makanan dan kucing.. Bukan makanan manusia tau. Ni makanan tuk kucing ni.. Jangan korang lak yg ikot aturan makanan ni.. hahaha 
Cara Memberi makan kucing
     Ada dua macam cara pemberian makan pada kucing :

  1. Makanan selalu tersedia di piring makan kucing. Jadi pada saat kucing ingin makan, makanan telah tersedia di tempatnya. Cara ini baik untuk kitten atau kucing yang masih dalam masa pertumbuhan. Hati-hati sebab ada kecenderungan terjadinya kegemukan.
  2. Pemberian makanan dilakukan 2 atau 3 kali sehari. Biasanya makanan diberikan pada pagi dan tgh hari. Cara ini baik untuk kucing dewasa yang pola makannya sudah teratur. Perlu diperhatikan jumlah makanan yang diberikan,sebab kena tengok jugak jumlah yang diperlukan oleh kucing tersebut.
  3. P/S : Air untuk minum kucing harus selalu tersedia setiap saat.  


Jenis makanan : Basah atau Kering

  1. Makanan kering (dry food)

    contoh makanan kering
          makanan kering biasanya baik bagi kucing. Pemberian makanan kering baik untuk kesehatan gigi, lebih tahan lama dan umumnya lebih bergizi kerana mengandung banyak bahan gizi tambahan.
  1. Makanan basah (kalengan/wet food)

contoh makanan basah
        Makanan basah kurang baik diberikan untuk jangka panjang. Makanan ini biasanya lebih berupa "junk food" bagi kucing.  Selain kurang baik bagi kesihatan gigi, ia juga sering menyebabkan timbulnya plak dan karang gigi dan kandungan nutrisi yang kurang lengkap. Kucing yang biasa diberi makanan basah biasanya agak susah berganti makanan terutama ke  jenis makanan kering.\
   
Keperluan Makanan Berdasarkan Umur & Kondisi

1. Anak kucing umur < 1 tahun (kitten)


      Anak kucing dapat mulai diberi makanan pada umur 3-4 minggu. Makanan yang diberikan biasanya direndam air hangat secukupnya, dihancurkan dan dihaluskan. Untuk pertama kali anak kucing masih perlu diajar, disuap dengan pipet atau oleskan sebagian kecil makanan pada mulut, kemudian dekatkan piring makanan untuk melihat dia nak makan sendiri ke tak.. huhu Berikan makanan khusus untuk anak kucing (kitten) kerana biasanya kandungan protein lebih tinggi dan banyak mengandung nutrisi yang diperlukan untuk pertumbuhan.
     Sampai dengan umur 2-3 bulan jumlah air dalam makanan boleh dikurangkan secara bertahap hingga kucing boleh makan, makanan kering sepenuhnya.
   
2.Kucing dewasa > 1 tahun (adult)
      Kucing dewasa dengan berat sekitar 4-5 kg setidaknya memerlukan tenaga dari makanan  sebesar 300 kalori. Berikan makanan dengan nutrisi  cukup dan seimbang, biasanya terdapat tulisan "Complete" atau "Balanced" pada kotak makanan. Usahakan kucing tidak diberi makanan dengan jenis atau perasa yang sama terus menerus. Sekali-sekali perlu pergantian jenis makanan agar pencernaannya terlatih terhadap berbagai jenis makanan. Perhatikan juga pH dan kandungan mineral makanan agar terhindar dari gangguan saluran kencing.

3.Kucing bunting & menyusui
        Pada saat bunting dan menyusu, induk kucing memerlukan makanan dengan  kandungan protein tinggi. Pada saat bunting biasanya diberikan makanan untuk kitten kerana kandungan proteinnya lebih tinggi. Suplemen kalsium dapat diberikan pada induk yang menyusu anaknya.

Jumlah Makanan
          Kucing dewasa dengan berat sekitar 5 kg memerlukan tenaga makanan sekitar 300 kalori. Perhatikan kandungan kalori pada kotak makanan, tentukan jumlah makanan agar mencukupi keperluan alori selama satu hari, kemudian bagi jumlah tersebut sesuai dengan frekuensi pemberian makan (2 atau 3 kali sehari).
Selain itu dapat digunakan, dihitung dari berat kucing. Biasanya setiap hari kucing makan sekitar 2 % dari berat badannya. Jadi bila berat kucing 5 kg, makanan yang diperlukan sekitar 2 % x 5 Kg yaitu sekitar 100 gr /hari.

 
Harap korang suma paham aturan makanan tuk anak2 bulus korang.. huhu sampai jumpe lagi.. daaaa~~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

hyhhh said...

hmmm...setiap hari tengok kucing tu minta saja bagi makan...tak mintak tak bagi...haha....

Entri Menarik Di Sini:
1)Download Fast Five BDRip English Hardsub MKV
2)Octove.com Social Network Pertama Di Malaysia Bagi Hadiah Iphone 4
3)Boboi Boy Download

Post a Comment